Sayıyı tek yapmak, korkutmak, hakkını noksan vermek anlamındaki "v-t-r" kökünden türeyen vitr, tek ve eşsiz demektir. Allah'ın sıfatlarından biri olup, O'nun tek ve eşsiz olduğunu ifade eder. Bu sıfat İbn Mâce'nin el-esmâü'l-hüsnâ ile ilgili rivâyetinde geçmiştir (İbn Mâce, Dua, 10). Buhârî ve Müslim'in rivâyet ettikleri bir hadiste Peygamberimiz (a.s.), "Şüphesiz Allah tektir, teki sever." buyurmuştur (Buhârî, Deavat, 68; Müslim, Zikr, 5-6). Vitr, vâhid ve ehad sıfatları ile aynı anlamı ifade eder. (İ.K.)
Bir fıkıh terimi olarak vitr, yatsı namazından sonra kılınan üç rekatli namaza denir. Buna vitir namazı anlamına salât-ı vitr de denir.
Vitir namazı, Ebû Hanîfe'ye göre vâcib; diğerlerine göre ise sünnet-i müekkededir. Hz. Peygamber, "Vitir her Müslüman üzerine bir haktır (vazifedir)." buyurmuştur (Ebû Dâvud, Salât, 338; Nesâî, Salâtu'l-Leyl, 40).
Vitir namazının her rekatinde fatiha ve zammu sûre okunur, ikinci rekatin sonunda oturularak sadece tahiyyât duası okunur; üçüncü rekatte kıraat tamamlandıktan sonra kunut yapılır. Vacib olan bu namaz, yatsı namazından sonra sabah namazının vakti girinceye kadar kılınabilir. Gecenin sonunda uyanabileceğine inanan kimsenin vitir namazını gecenin sonunda, yani imsak vaktinden bir müddet önce kılması daha iyidir (Müslim, Müsafirin 162; Tirmizî, Salât, 334). Ancak uyanamayacağı endişesinde bulunan kimse yatsıdan hemen sonra da kılabilir. Vitir namazını kılamayan daha sonra kaza eder. (İ.P.)
alıntı
Bir fıkıh terimi olarak vitr, yatsı namazından sonra kılınan üç rekatli namaza denir. Buna vitir namazı anlamına salât-ı vitr de denir.
Vitir namazı, Ebû Hanîfe'ye göre vâcib; diğerlerine göre ise sünnet-i müekkededir. Hz. Peygamber, "Vitir her Müslüman üzerine bir haktır (vazifedir)." buyurmuştur (Ebû Dâvud, Salât, 338; Nesâî, Salâtu'l-Leyl, 40).
Vitir namazının her rekatinde fatiha ve zammu sûre okunur, ikinci rekatin sonunda oturularak sadece tahiyyât duası okunur; üçüncü rekatte kıraat tamamlandıktan sonra kunut yapılır. Vacib olan bu namaz, yatsı namazından sonra sabah namazının vakti girinceye kadar kılınabilir. Gecenin sonunda uyanabileceğine inanan kimsenin vitir namazını gecenin sonunda, yani imsak vaktinden bir müddet önce kılması daha iyidir (Müslim, Müsafirin 162; Tirmizî, Salât, 334). Ancak uyanamayacağı endişesinde bulunan kimse yatsıdan hemen sonra da kılabilir. Vitir namazını kılamayan daha sonra kaza eder. (İ.P.)
alıntı